توانبخشی تاک

کاردرمانی نوزادان نارس

کاردرمانی نوزادان نارس

کاردرمانی نوزادان نارس: زایمان زودرس حداقل سه هفته قبل از موعد زایمان مادر باردار رخ می دهد. سن کامل برای نوزاد تازه متولد شده 40 هفته در نظر گرفته می شود. هر نوزادی که قبل از هفته 37 به دنیا بیاید نارس است.
در ایالات متحده، از هر 9 نوزاد، یک نوزاد، یا حدود 11 درصد، نارس به دنیا می آیند. این بدان معناست که سالانه بیش از 500000 نوزاد در ایالات متحده خیلی زود به دنیا می آیند. نرخ تولد زودرس در ایالات متحده در 25 سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش یافته است.

فناوری بهبود یافته و مراقبت های پیشرفته نرخ بقای نوزادان جوان را افزایش می دهد. اکنون نوزادانی که در اوایل هفته 22 به دنیا می آیند زنده می مانند. با این حال، هر نوزادی که خیلی زود به دنیا بیاید در خطر ناتوانی های سلامتی و رشدی قرار دارد.

نوزادانی که ترم به دنیا می آیند اما کوچک هستند (کمتر از ۲۵۰۰ گرم)، مشکلات سلامتی مشابهی با نوزادانی که خیلی زود به دنیا می آیند دارند. هرچه نوزاد در زمان تولد کوچکتر و کوچکتر باشد، خطر ابتلا به مشکلات سلامتی بیشتر است.
کاردرمانگر طرح های درمانی را طراحی می کند که به نوزادان نارس کمک می کند تا با پتانسیل کامل خود رشد کنند.

● نارس بودن نوزاد به چه معنا است؟
نارس بودن نوزاد اصطلاحی است که برای نوزادانی که قبل از میانگین موعد مقرر یعنی 40 هفته به دنیا می آیند استفاده می شود. زمانی که مادری قبل از هفته 37 بارداری زایمان کند، نوزاد نارس نامیده می شود.
اکثر نوزادان نارس با سزارین به دنیا می آیند. نوزادی که خیلی زود به دنیا می آید ممکن است در تنفس، تغذیه و حفظ دمای بدن دچار مشکل شود. رشد و نمو قابل توجهی در هفته های آخر زندگی در رحم رخ می دهد، بنابراین برای نوزادان بسیار مهم است که به دوره کامل برسند. (کاردرمانی نوزادان نارس)

نوزادانی که بعد از 34 هفته اما قبل از 37 هفتگی به دنیا می آیند، نوزادان نارس دیررس نامیده می شوند. اگرچه وزن نوزادان دیررس زودتر از نوزادانی که زودتر به دنیا می آیند، بیشتر است، اما ممکن است هنوز مشکلات سلامتی داشته باشند. حتی نوزادانی که بین 37 تا 40 هفته به دنیا می آیند ممکن است برخی از نگرانی های سلامتی نوزادان نارس را نشان دهند.

● علل احتمالی نارس بودن
نوع فیزیک نوزاد یا مادر ممکن است در احتمال زایمان زودرس نقش داشته باشد. عوامل ژنتیکی در حداقل 40 درصد از زایمان های نارس نقش دارند. تمام ژن‌هایی که در زایمان زودرس نقش دارند هنوز شناخته نشده‌اند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که یکی از ژن ها ممکن است توسط مادر و دیگری توسط جنین حمل شود. وجود هر یک از این ژن ها ممکن است باعث زایمان زودرس شود.
چندین عامل خطر دیگر شناخته شده است. اما هر زن باردار می تواند خیلی زود زایمان کند، حتی اگر در خطر نباشد.

عوامل خطر شناخته شده برای زایمان زودرس عبارتند از:
▪︎ مادرانی که کمتر از 19 سال یا بیشتر از 40 سال سن دارند.
▪︎ مادرانی که قبلا زایمان زودرس داشته اند. نگرانی های قبلی در مورد رحم مادر.
▪︎ فشار خون بالا که در مادر بعد از هفته بیستم بارداری شروع می شود.
▪︎ پارگی زودرس جفت یا کیسه آمنیوتیک.


▪︎ نژاد/قومیت به عنوان مثال، زنان آفریقایی آمریکایی در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس هستند.
▪︎ عدم مراقبت های بهداشتی در دوران بارداری وضعیت اجتماعی یا اقتصادی پایین.
▪︎ استفاده از مواد مخدر مانند تنباکو، کوکائین یا آمفتامین ها در دوران بارداری.

● علائم و نشانه های زایمان زودرس
در مادران علائم متعددی ممکن است به مادران نشان دهد که زایمان زودرس در شرف وقوع است یا شروع زودهنگام زایمان آغاز شده است: انقباضات نشت مایع آمنیوتیک. خون ریزی.
در صورت بروز هر یک از این علائم، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید!
گاهی اوقات می توان زایمان زودرس را متوقف کرد تا امکان ادامه بارداری فراهم شود. مادرانی که پس از هفته بیستم بارداری دچار افزایش فشار خون هستند نیز در معرض خطر زایمان زودرس هستند. این زنان باید بسیار دقیق توسط پزشکان تحت نظر باشند.

کاردرمانی نوزادان نارس

در نوزادان علائم نارس بودن در نوزادان بسته به سن و وزن نوزاد در بدو تولد متفاوت است. آنها همچنین می توانند به سختی بارداری، زایمان و زایمان مرتبط باشند.

نوزادانی که خیلی زود به دنیا می آیند یا با وزن کم در هنگام تولد در معرض خطر بسیاری از مشکلات هستند از جمله:
▪︎ مشکلات در عملکرد اندام
▪︎ بینایی و شنوایی ضعیف
▪︎ مشکلات زبان

نوزادانی که در ماه هشتم یا نهم بارداری (هفته های 33 تا 37) متولد می شوند، زمان بیشتری را در بیمارستان می گذرانند. نوزادانی که در این ترم متولد می شوند در دو سال اول زندگی نسبت به نوزادانی که در ترم متولد می شوند مشکلات سلامتی بیشتری دارند.

● نارس بودن چگونه تشخیص داده می شود؟
اغلب، تاریخ زایمان مورد انتظار برای نوزاد مشخص است. این تاریخ را می توان با آزمایشات نیز تایید کرد. یک خانواده می‌دانند که نوزاد قبل از موعد مقرر به دنیا می‌آید.
اگر مشخص شود که نوزاد به دلیل مشکلات زود به دنیا می آید و بارداری نمی تواند خیلی بیشتر ادامه یابد، پزشکان مادر را در بیمارستان بستری می کنند. آنها مادر و نوزاد را تا زمان تولد نوزاد به دقت زیر نظر خواهند داشت.

اگر موعد مقرر مشخص نباشد، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که در زمان تولد حضور دارند، سن نوزاد را تخمین می زنند. برای انجام این کار آنها از چندین معیار کودک استفاده می کنند، از جمله: وزن. نفس كشيدن. تون عضلانی و حرکات. رفلکس های طبیعی پوست و مو.
هر زمان که احتمال نارس بودن وجود داشته باشد، کارکنان بیمارستان سن را آزمایش خواهند کرد.

● چگونه یک کاردرمانگر می تواند کمک کند؟
کاردرمانگر شریک مهمی برای والدین هر کودکی است که نارس به دنیا می آید. کاردرمانی نوزادان نارس باید در اسرع وقت پس از تولد، زمانی که کودک سالم است، آغاز شود. کاردرمانگر شما با سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی همکاری خواهد کرد تا بهترین مراقبت ممکن را به فرزند شما ارائه دهد. اغلب، نوزاد در بخش مراقبت های ویژه نوزادان قرار می گیرد.

این به تیم مراقبت های بهداشتی کودک شما اجازه می دهد تا با هم کار کنند تا بهترین رشد و بلوغ کودک شما را به ارمغان بیاورند. کار تیمی همچنین به جلوگیری از عفونت و هر گونه عوارض احتمالی کمک می کند.
کاردرمانی نوزادان نارس به شما کمک می کند تا نیازهای نوزاد نارس خود را درک کنید. آنها با شما همکاری خواهند کرد تا ایمن ترین راه های مراقبت از نوزاد نارس را بیاموزید.

آنها ممکن است به شما بیاموزند که چگونه کودک خود را به بهترین نحو در آغوش بگیرید و به او غذا دهید، چگونه کودک خود را به طور ایمن برای خواب آرام قرار دهید، و کارهای دیگر.
کاردرمانگر یک ارزیابی کامل انجام می دهد و یک برنامه درمانی برای کمک به رشد مهارت ها و قدرت عضلانی کودک شما طراحی می کند.
● ارزیابی
کاردرمانگر از تمام دستورالعمل های موجود برای مراقبت از نوزاد در NICU پیروی می کند. آنها یک ارزیابی را انجام خواهند داد که شامل تاریخچه دقیق تولد و رشد است.
کاردرمانی نوزادان نارس: آنها همچنین موارد زیر را بررسی خواهند کرد:

  • کودک شما چقدر خوب حرکت می کند
  • نحوه تعامل کودک شما با محیط
  • هوشیاری کودک

در صورت لزوم، ممکن است از درمان های دستی استفاده شود. این به کاردرمانگر کمک می کند تا تعیین کند سر، تنه، بازوها و پاهای کودک شما چگونه حرکت می کند. آنها همچنین ممکن است برای برخی رفلکس های طبیعی آزمایش کنند. کاردرمانگران اهمیت پرداختن به نیازهای کودک را با استفاده از رویکرد تیمی می دانند. آنها ارزیابی های سایر متخصصان را بررسی می کنند و ممکن است ارزیابی های بیشتری را توسط سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی توصیه کنند.

● درمان
درمان در NICU بر روی موقعیت، جابجایی، تغذیه و وضعیت بدن متمرکز خواهد بود. کاردرمانگر با شما در مورد راه هایی برای کمک به برقراری ارتباط بین کودک و خانواده و ارتقای رشد کودک کار خواهد کرد. پس از خروج نوزاد از NICU، کاردرمانگر ممکن است با شما و نوزادتان در موارد زیر همکاری کند:


▪︎ تقویت حرکت و مهارت های رشدی. از مشکلات عضلانی یا مفصلی جلوگیری یا کاهش دهید.
▪︎ موقعیت های سر خوب را ایجاد کنید. حفظ یا بهبود قدرت عضلانی.
▪︎ اسباب‌بازی‌ها یا فعالیت‌ها را برای ترویج حرکت و بازی سرگرم‌کننده تطبیق دهید.
▪︎ فعالیت های روزانه کودک خود را افزایش دهید تا مشارکت او را تشویق کنید، ابتدا در خانواده و بعد در اجتماع.

کاردرمانی نوزادان نارس شامل موارد زیر باشد:

■ آموزش
کاردرمانگر پیشنهاداتی را برای قرار دادن، در آغوش گرفتن و حمل نوزادتان ارائه می دهد که برای هر دوی شما بهترین است. آنها مهارت های مهمی را به شما می آموزند، مانند قرار دادن ایمن نوزاد به پشت برای خواب و روی شکم برای بازی.


■ پرورش مهارت های رشدی
برخی از نوزادانی که خیلی زود به دنیا می آیند در رشد خود مشکل دارند. کاردرمانگر به کودک شما کمک می کند تا مهارت هایی مانند بالا بردن سر، نشستن، خزیدن، بالا کشیدن خود برای ایستادن و راه رفتن را بیاموزد. کاردرمانگر آموزش عملی برای حرکت، تغذیه و بازی ارائه می دهند. کاردرمانگر همچنین ممکن است تغییراتی را پیشنهاد دهد که می توانید در خانه برای تشویق حرکات، ارتباطات، شنوایی، بینایی و مهارت های بازی کودک خود ایجاد کنید.

■ افزایش قدرت

برخی از نوزادانی که خیلی زود به دنیا می آیند ممکن است قدرت یا تون عضلانی پایین داشته باشند. کاردرمانگر تمرینات و فعالیت های بازی را به شما آموزش می دهد که می توانید با کودک خود برای حفظ یا افزایش قدرت او انجام دهید. آنها بازی ها و کارهای سرگرم کننده ای را انتخاب می کنند که قدرت عضلانی را در سراسر بدن تقویت می کند.

به یاد داشته باشید، شما و کودکتان تنها نیستید!
تحقیقات نشان می‌دهد که کودکانی که در برنامه‌های کاردرمانی سرگرم‌کننده و با مداخله اولیه شرکت می‌کنند، می‌توانند انتظار داشته باشند که از بهبود مهارت‌های تفکر و حرکت سود ببرند. کاردرمانی با مداخله اولیه ممکن است در خانه یا در مکان دیگری مانند بیمارستان یا کلینیک کاردرمانی ارائه شود.

● آیا می توان از این آسیب یا وضعیت پیشگیری کرد؟
همه زنان باردار باید به دنبال مراقبت های دوران بارداری عالی باشند. آنها همچنین باید توصیه های ویتامین و رژیم غذایی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود را دنبال کنند.

برای جلوگیری از زایمان زودرس، مادران باید این دستورالعمل های خاص را دنبال کنند (کاردرمانی نوزادان نارس):
▪︎ قبل از باردار شدن، سلامتی خود را به دست آورید و حفظ کنید، از جمله وزن مناسب.
▪︎ مراقبت های دوران بارداری را در اولین فرصت ممکن انجام دهید.
▪︎ مراقبت های دوران بارداری را تا زمان تولد نوزاد ادامه دهید.
▪︎ در دوران بارداری به میزان مناسب وزن اضافه کنید.


▪︎ سیگار نکشید، الکل ننوشید یا مواد مخدر مصرف نکنید.
▪︎ گاهی اوقات می توان انقباضات زایمان زودرس را با دارو متوقف کرد یا به تاخیر انداخت.
▪︎ سایر داروهایی که در هنگام زایمان زودرس به مادر داده می شود ممکن است برخی از مشکلات اولیه نوزاد را کاهش دهد. هر زنی که فکر می کند زایمان زودرس دارد باید فوراً به پزشک کمک کند!

● به چه نوع کاردرمانگری نیاز دارم؟
همه کاردرمانگران از طریق آموزش و تجربه برای درمان بسیاری از شرایط یا آسیب ها آماده شده اند (کاردرمانی نوزادان نارس).
ممکن است بخواهید در نظر بگیرید: کاردرمانگر با تجربه در زمینه اطفال. بسیاری از بیمارستان‌های دارای NICU فهرستی از خدمات مداخله زودهنگام و همچنین یک کلینیک پیگیری خواهند داشت.
ممکن است بخواهید با کاردرمانگر بیمارستان و کاردرمانگری که دارای یک مطب اطفال است، کار کنید که با شما و فرزندتان در خانه، کلینیک یا محیط های اجتماعی کار خواهد کرد.

یک کاردرمانگر متخصص نوزادان دارای دانش (کاردرمانی نوزادان نارس)، تجربه و مهارت های پیشرفته ای است که ممکن است برای نوزادانی که خیلی زود به دنیا می آیند اعمال شود. یک رویکرد تیمی کاردرمانگر باتجربه نوزادان اهمیت کار با سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی را برای به حداکثر رساندن نتایج برای کودکانی که زودرس به دنیا می آورند درک می کنند.

کاردرمانگران مرکز توانبخشی تاک دارای تجربه سالهای طولانی کار با نوزادان در NICU و بعد از ترخیص از بیمارستان هستند. با داشتن دانش نوروساینش و داشتن نگاه رشدی سیستم عصبی به نوزادان نارس می توان شرایطی را فراهم کرد که حداکثر نتیجه را در این نوزادان به دست آورد. (کاردرمانی نوزادان نارس)

سید روح اله افتخاری
دکتری علوم اعصاب شناختی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *