توانبخشی تاک

3 راهکار اصلی بد غذایی در کودکان

بد غذایی در کودکان

والدین بسیاری از کودکان با شکایت از بد غذایی در کودکان، کم غذا خوردن، مشکلاتی در جویدن یا بلعیدن و در مجموع شکایت از بد غذایی به ما و همکاران گفتاردرمان مراجعه می کنند. تمامی این مشکلات می تواند ریشه در مشکلات حسی و حرکتی دهانی چهره ای داشته باشد و یا بایست دنبال دلایل دیگر گشت. به هر حال گام اول در این مسیر مراجعه به گفتاردرمان و ارزیابی توسط آن می باشد.

بد غذایی

برای حل مشکلات بلع در کودکان و بزرگسالان در مرحله بلع دهانی-حلقی و حلقی-مروی یک گفتاردرمان متخصص در زمینه بلع می تواند چاره ساز باشد. دو روش مهم و اساسی برای حل دیسفاژی مطرح می شود. اولین روش درمان بلع از طریق تحریک عضلات مربوط به بلع چه داخل دهانی و چه خارج دهانی، صورت می گیرد.

نکته حایز اهمیت دیگر آنکه کودکی که برای مدت طولانی نقص در حواس دهانی چهره ای دارد، در خوردن غذا، کنترل لقمه، ادراک بو و طعم غذا و در کل برای لذت بردن از غذا مشکل خواهد داشت و این غذا خوردن را تبدیل به یک فرآیند سخت و بدون لذت می کند و این حس هر سال در کودک تقویت خواهد شد به شکلی که حتی با رشد و رسش حسی حرکتی در سال های بعدی و از بین رفتن علل اصلی بد غذایی همچنان اجتناب از غذا خوردن همراه کودک خواهد بود.

بعد از تحریک و تقویت عضلات مربوط به بلع، سراغ عضلات کمکی که عضلات چهره ای هستند می رویم و وضعیت تنفس و عدم هماهنگی بین بلع و تنفس را حل می کنیم. گام بعدی ورود به غلظت و بافت غذا و ابزار تغذیه می باشد که در هر مرحله از درمان متغیر است. مجموع این عوامل و مداخلات می تواند شرایط فرد مورد نظر را روز به روز به سمت بهبودی پیش ببرد. در گفتاردرمانی تاک در ناحیه سعادت آباد و غرب تهران، عمده مراجعات بد غذایی در کودک مربوط به اختلالات بلع و دیسفاژی می باشد.

جدا از همه این مسایل، نظر شخصی نگارنده این است که در کنار تیم حسی حرکتی گفتاردرمانی حتما از یک متخصص تغذیه نیز برای در نظر گرفتن مواد غذایی و بد غذایی در کودکان که در رژیم غذایی کودک در نظر گرفته نشده اند بهره بگیرید. به هر حال پس از مدتی که کودک مشکلات تغذیه داشته باشد و حتی پس از آن که با گفتاردرمانی بخشی از آنپحل شود کماکان تغذیه برای این کودک امری غیر مطلوب و شاید عذاب آور خواهد بود.

جدا از این با توجه به محدودیت هایی که ذایقه هر کودک خواهد داشت، برخی از مواد غذایی لازم مانند برخی ویتامین ها، اسید های چرب و برخی آمینو اسید ها امکان دارد از برنامه غذایی کودک حذف شده باشد یا به میزان لازم به اوتیسم نرسد و از این جهت مراجعه به متخصص تغذیه نیز لازم می نماید.

پیشنهاد می شود برای درمان بد غذایی کودکان دنبال درمان های سنتی و پیشنهادات غیر علمی به هیچ وجه نباشید چرا که به لحاظ روانی و رفتاری نه تنها کمکی به کودک نمی کند بلکه با احتمال بالایی باعث سرخوردگی کودک و بی میلی بیشتر کودک نسبت به غذا می گردد.

بد غذایی در کودکان با جلسات منظم گفتاردرمانی و اعمال تحریکات حسی حرکتی به راحتی در زمانی چند ماهه قابل درمان خواهد بود و راهکار اصلی مراجعه به پزشک اطفال و متخصص گفتاردرمانی حسی حرکتی می باشد. منظور از تحرکات حسی حرکتی اعمالی مانند ماساژ چهره ای، سرما و گرما دادن اعصاب صورت، براشینگ دهانی و … می باشد.

بد غذایی در کودکان

برای افرادی که به علل مختلف مانند سکته مغزی معذوریت حضور در کلینیک دارند درمان در منزل یا هوم ویزیت انجام می شود.

مرضیه سررشته داری آسیب شناس گفتار و زبان

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *